heinäkuuta 20, 2021

ÅLAND

Tultiin aamulaivalla Turusta, oli aikainen herätys, mutta se unohtui nopeasti kun päästiin laivan aurinkokannelle - niin kaunis oli merimatka. Puolessa välissä matkaa syötiin brunssi, joka oli yllättävän runsas ja oikein hyvä.

Ensimmäinen yö oltiin Maatianhaminassa Hotell Pommernissa, jossa meitä oli upgreidattu perushuoneesta buisinesshuoneeseen (samalla sänky 2 x 90 cm > 1 x 140 cm 😅). Käytiin kiertämässä idyllistä keskustaa ja illalla syömässä ÅSS Paviljongenissa. Niin hyvää ruokaa ja ihana kesäfiilis.

Aamiaisen jälkeen tsekattiin ulos ja ajettiin Eckeröhön ja Käringsundsbyn lomakeskukseen. Siellä on tullut käytyä useita kertoja lapsena ja myös viisi vuotta sitten, kun olimme viimeksi täällä. Käytiin rannalla kävelemässä ja pelattiin mini-golfia. Lounas syötiin Eckerön vierasvenesatamassa todella kivassa ravintolassa Bodeganissa.

Tämän jälkeen oli jo aika lähteä meidän seuraavaan majapaikkaan: Pensionat Stalldaleniin, joka sijaitsee Godbyssä järven rannalla. Siellä meitä odotti ihana ”hyggemäinen” sviitti. Paikka on aiemmin toiminut mielisairaalana 😊 Tutustuttiin vähän tiluksiin, jonka jälkeen mentiin käymään Stallhagenin panimossa ja iltapäiväkahveilla Uffe på Bergetissä. Takaisin majapaikalla käytiin vielä rannassa ennen kun lähdettiin syömään Maarianhaminaan ravintola Indigoon.

Hyvin nukutun yön jälkeen päästiin nauttimaan aamiaisesta, joka suppeudesta huolimatta oli todella hyvä - tarjolla oli mm. vastaleivottua juureen leivottua leipää, mikä oli niin hyvää, että ostettiin sellainen mukaan kotiin. Pakattiin laukut ja lähdettiin ajelemaan. Ensimmäinen pysähdys tehtiin Bromarsundin linnoituksessa, jossa tehtiin pieni käveltlenkki. Sieltä matka jatkui Smakbyhyn, jossa syötiin lounas. Aikaa oli vielä muutama tunti ennen laivalle lähröä, joten päätettiin käydä katsomassa, mitä etelä-Ahvananmaalla oli tarjottavana. Kauniiden maisemien ihastelemisen lisäksi käytiun Open Water Brewery -panimossa ja idyllisessä Stickstugan Hantverk & Café -kahvilassa. Ehdittiin lopuksi vielä käydä katsomassa taloa, jossa isoisäni sisko on asunut ja jossa isänikin on viettänyt useita kesiä.